23948sdkhjf

Dyr fragt er netbutikkernes værste fjende

Mange forbrugere dropper deres planlagte køb på nettet, fordi fragtomkostningerne bliver for dyre.
Hver femte gang en kunde afbryder et køb på nettet, har fragtomkostninger ansvaret, konkluderer en ny analyse fra Foreningen for Dansk Internethandel, skriver organisationen i en pressemeddelelse.

Til sammenligning svarer blot 8 pct, som har afbrudt et netkøb, at de fandt varen billigere et andet sted.

Hos netbutikken Kaffekapslen.dk oplever man fragt-afbrydelserne på egen forretning:

- For både kunder og netbutikker betyder fragtomkostninger alt. Der er ingen tvivl om, at det er den absolut væsentligste grund til, at kunderne afbryder deres køb. Vi har kørt kampagner med fri fragt, og i de perioder fordobler vi vores konverteringsrate. Det siger alt, forklarer indehaver Morten Ravn.

I FDIH ser adm. direktør Niels Ralund med bekymring på analysens resultat:

- Det er meget trist læsning, som viser, at fragtomkostningerne er en reel trussel mod danske netbutikker, siger han.

Han opfordrer de danske logistikvirksomheder til at fokusere yderligere på nethandlen:

- Vi så gerne, at de store logistikvirksomheder i højere grad anerkender, at deres vækst er bundet op på den stigende nethandel. Hvis de kan sænke priserne, vil flere handle på nettet, og dermed vil logistikvirksomhederne også få flere kunder i butikken, forklarer han.

Lavere priser er godt for Danmark

Kaffekaplsen.dk er til stede på fem udenlandske markeder, men ifølge Morten Ravn er det en daglig kamp at lave profit på grund af de høje danske fragtpriser:

- I Tyskland kæmper vi imod konkurrenter, der betaler halvt så høje fragtpriser, som vi gør i Danmark. I andre lande er det endnu billigere. Samtidig bliver vi presset på det hjemlige marked, fordi danske forbrugere kan købe produktet i udlandet og få det leveret billigere, end hvis de købte det i Danmark, siger han.

Mens danske netbutikker som Kaffekapslen.dk skal spænde livremmen yderligere ind, så gnider de udenlandske konkurrenter sig i hænderne, fordi fragtpriserne er med til at skubbe danske forbrugere i armene på dem. Derfor er fragtpriserne også emne, som de danske politikere må forholde sig til, hvis vi skal have balance i dansk nethandel, mener Niels Ralund:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11